T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
KOCAELİ / GÖLCÜK - Barbaros Hayrettin Anadolu Lisesi

Rehberlik Servisini Tanıyalım

REHBERLİK NEDİR ?

              Rehberlik; bireyi tanımak, onu kendisine tanıtmak, problemlerini çözmesi, gerçekçi kararlar alması, ilgi ve yeteneklerini geliştirmesi, çevresine sağlıklı ve dengeli bir uyum sağlaması ve böylece kendini gerçekleştirmesi için, ilgili kişilerce yürütülen hizmetlerdir.

REHBERLİK NEDİR ?

              Rehberlik; bireyi tanımak, onu kendisine tanıtmak, problemlerini çözmesi, gerçekçi kararlar alması, ilgi ve yeteneklerini geliştirmesi, çevresine sağlıklı ve dengeli bir uyum sağlaması ve böylece kendini gerçekleştirmesi için, ilgili kişilerce yürütülen hizmetlerdir.

Rehberliğin Temel İlkeleri

Rehberliğin Temel Ilkeleri'nn amacı insanın kendisini tanıyabilmesi ve kendini gerçekleştirebilmesinden geçer. Rehberlik hizmetleri ilkeleri evrensel bir niteliğe sahiptir. Dünya'nın herhangi bir yerinde rehberlik hizmetleri sunulurken bu ilkeler esas alınmaktadır. Rehberlik ilkleri ırk ,  dil , kültür ya da şehre göre çeşitlilik göstermez.

Ø  Rehberlik hizmetleri kişiye alternatifi gösterir.

Ø  Bireyin alternatiflerden en uygun olanı seçmesine yardımcı olur.

Ø  Problem çözme becerisi kazandırır.

Ø  Profesyonel hizmettir.

Ø  Psikolojik içeriklidir.

Ø  Rehberlik hizmeti yardım hizmetidir.

 

Rehberliğin İlkeleri

  • Gönüllülük Esastır : Zorla kimseye rehberlik yapılmaz. Acil durumlar hariçtir.
  • Gizlilik Esastır.
  • Özerklik Esastır.
  • Yaşam boyu bireye sunulur.
  • Bireysel farklılıklara saygı gösterir.
  • Rehberliğin merkezinde birey vardır.
  • Tüm öğrencilere sunulur.
  • Eğitimden ayrılamaz bir parçadır.
  • Planlı ve programlı yapılır.
  • Profesyonel insanlar tarafından yapılmalıdır.
  • İş Birliği içerisinde gerçekleştirilir.

 

 

 

 

 

Eğitsel Rehberlik

Verimli Ders Çalışma

Başarı Durumu

Öğrenme Sorunları

Ders Çalışma Programı

Sınav Kaygısı

Motivasyon

 

Mesleki Rehberlik

Liseye Giriş Sınavı

Bursluluk Sınavı

Bireyin Kendini Tanıması,

Alan Seçimi

Meslek Seçimi

Üniversite Tanıtımı

 

Kişisel-Sosyal Rehberlik

Duygusal Sorunlar

Maddi Sorunlar

Ailevi sorunlar

Arkadaşlık ile ilgili Sorunlar

Sosyal Sorunlar

Sağlık ile ilgili Sorunlar

Okul ile ilgili sorunlar

 

 

 

 

 

 

 

 

Psikolojik Danışmanın Görevleri:

 

Madde 50 - Psikolojik danışman aşağıdaki görevleri yapar:

 

a) İl çerçeve programını temel alarak okulunun rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri programını sınıf düzeylerine, okulun türüne ve öğrencilerin İhtiyaçlarına göre hazırlar.

 

b) Rehberlik programının ilgili kısmının uygulanmasında sınıf öğretmenlerine rehberlik eder.

 

c) Okulunun tür ve Özelliklerine göre gerekli eğitsel ve meslekî rehberlik etkinliklerini plânlar, programlaştırarak uygular veya uygulanmasına rehberlik eder.

 

d) Bireysel rehberlik hizmetlerini alanın ilke ve standartlarına uygun biçimde yürütür.

 

e) Eğitsel, meslekî ve bireysel rehberlik çalışmaları için öğrencilere yönelik olarak bireyi tanıma etkinliklerini yürütür.

 

f) Bireysel rehberlik hizmetleri kapsamında formasyonu uygunsa psikolojik danışma yapar.

 

g) Sınıflarda yürütülen eğitsel ve meslekî rehberlik etkinliklerinden, uygulanması rehberlik ve psikolojik danışma alanında Özel bilgi ve beceri gerektirenleri uygular.

 

h) Okul içinde rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleriyle ilgili konularda araştırmalar yapar, bunların sonuçlarından yararlanılmasını sağlar.

 

ı) Öğrencinin mezun olacağı dönemde, okuldaki tüm eğitim ve öğretim sürecindeki gelişimini, yönlendirilmesi açısından önemli özelliklerini ve bu konudaki önerilerini içeren bir değerlendirme raporunu sınıf rehber öğretmeni, veli, öğrenci ve okul yönetiminin iş birliğiyle hazırlar. Bu raporun aslını öğrenci gelişim dosyasına koyar, bir Örneğini de Öğrenciye veya velisine verir.

 

i) Eğitim-öğretim kurumundaki seçmeli derslerin konulmasında çevre koşullan, okulun olanakları, öğretmen sayısı ve branşı da gözetilerek yeni seçmeli derslere ilişkin araştırma yapar, bu derslerin zümre öğretmenlerince gerçekleştirilecek program çalışmalarında alanı ile ilgili görüşlerini bildirir.

 

j) Okulda özel eğitim gerektiren öğrenci varsa veya kaynaştırma eğitimi sürdürülüyorsa, bu kapsamdaki öğrencilere ve ailelerine gerekli rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini rehberlik ve araştırma merkezinin iş birliğiyle verir.

 

k) Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerine ilişkin öğrenci gelişim dosyalarını ve diğer gerekli kayıtlan tutar, ilgili yazışmaları hazırlar ve İstenen raporları düzenler.

 

l) Okula bir alt Öğrenim kademesinden veya nakil yoluyla gelen öğrencilerin gelişim dosyalarını inceler, sınıf rehber öğretmeniyle iş birliği içinde değerlendirir.

 

m) Gerekliğinde rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinde kullanılacak ölçme araçları, doküman ve kaynakları hazırlama ve geliştirme çalışmalarına katılır.

 

n) Öğrencilerin ilgi, yetenek ve akademik başarıları doğrultusunda eğitsel kollara yöneltilmesi konusunda branş ve sınıf rehber öğretmenine bilgi verir ve iş birliği yapar.

 

o) Ailelere, öğrencilere, sınıf rehber öğretmenlerine ve gerektiğinde diğer okul personeline yönelik hizmet alanına uygun toplantı, konferans ve panel gibi etkinlikler düzenler.

 

p) Okulda rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerine ilişkin komisyonlara ve toplantılara katılır, gerekli bilgileri verir, görüşlerini belirtir.

 

r) Orta öğretim kurumlarında Millî Eğitim Bakanlığı Orta Öğretim Kurumları Ödül ve Disiplin Yönetmeliğinin ilgili maddesinde belirtilen görevi yapar.

 

s) Ders yılı sonunda bu alanda yapılan çalışmaları değerlendirir, sonuçlarını ve gerekli bilgileri içeren bir rapor hazırlar.

 

Sınıf Rehber Öğretmeninin Görevleri

 

Madde 51 - Sınıf rehber öğretmeni aşağıdaki görevleri yapar :

 

a) Okulun rehberlik ve psikolojik danışma programı çerçevesinde sınıfın yıllık çalışmalarını plânlar ve bu plânlamanın bir örneğini rehberlik ve psikolojik danışma servisine verir.

 

b) Rehberlik için ayrılan sürede sınıfa girer. Sınıf rehberlik çalışmaları kapsamında eğitsel ve meslekî rehberlik etkinliklerini, rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri servisinin organizasyonu ve rehberliğinde yürütür.

 

c) Sınıfındaki öğrencilerin öğrenci gelişim dosyalarının tutulmasında, rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri servisiyle iş birliği yapar.

 

d) Sınıfa yeni gelen Öğrencilerin gelişim dosyalarını rehberlik ve psikolojik danışma servisi ile iş birliği içinde inceler, değerlendirir.

 

e) Çalışmalarda öğrenci hakkında topladığı bilgilerden özel ve kişisel olanların gizliliğini korur.

 

f) Sınıfıyla ilgili çalışmalarını, ihtiyaç ve önerilerini belirten bir raporu ders yılı sonunda ilk hafta içinde rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri servisine iletir.

 

g) Öğrencilerin ilgi, yetenek ve akademik başarıları doğrultusunda eğitsel kollara yöneltilmeleri konusunda psikolojik danışmanla iş birliği yapar.

 

h) Okul müdürünün vereceği, hizmetle ilgili diğer görevleri yapar.

 

 

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 21.02.2023 - Güncelleme: 07.10.2024 12:14 - Görüntülenme: 516
  Beğen | 0  kişi beğendi